Tipy na úspěšný pracovní pohovor

 

 

Tip číslo 1 - Napište svůj životopis přesně na míru dané pozici

Získat práci stojí určité úsilí. A pokud jste odhodlání místo získat, musíte udělat něco navíc. Originalita se cení i zde. Nejdříve se inspirujte různými vzory životopisů, ale pak si vytvořte svoji vlastní originální formu životopisu – ať už pomocí struktury, způsobu uvádění vašich znalostí a dovedností, formátováním textu a podobně. Personalistům, kteří se týdně probírají stovkami životopisů v žádném případě nebudou imponovat vzory životopisů stejné jako přes kopírák. Právě naopak, hledají jakékoliv odlišení od ostatních a kreativitu.

 

Tip číslo 2 - Přiložte také motivační dopis, i když není požadován

V dnešní době je zaslání motivačního nebo doprovodného dopisu běžně požadováno, i když u velkého počtu pozic stále stačí pro úspěšné zařazení do výběrového řízení zaslat pouze životopis. Abyste se odlišili, dejte si vždy práci s tím, že vypracujete motivační dopis, ve kterém projevíte vážný zájem o práci ve firmě. Nic tím neztratíte, právě naopak protože jste udělali něco navíc v porovnání s ostatními.

 

Tip číslo 3 - Předložte skutečný důkaz, že se o firmu vážně zajímáte

To, co vždy pozitivně zapůsobí a během přípravy na pracovní pohovor to dělá jen hrstka kandidátů, je předložení „hmatatelného“ důkazu zájmu o firmu. Možností, jak zájem ukázat, je několik: kupte si výrobek firmy, posbírejte zkušenosti s výrobkem či službou firmy od známých, zajděte na pobočky, prodejny nebo recepci firmy. Prostě věnujte během přípravy určitý čas poznání firmy a získané poznatky a postřehy zmiňte během pracovního pohovoru. Pokud zjistíte určité nedostatky, nekritizujte ale taktně navrhněte, jak by se tyto problémy daly odstranit. Tímto zájmem získáte velké plus.

 

Tip číslo 4 - Po pohovoru pošlete děkovný dopis

Uvědomte si, v jaké situaci jsou personalisté a vaši budoucí nadřízení, se kterými jste právě absolvovali výběrové řízení. Mají za sebou někdy i desítky pohovorů s kandidáty, ze kterých je jich několik plus minus stejně dobrých jako jste vy. V této chvíli se rozhodují, koho finálně vyberou. A právě v tuto chvíli je další možnost pro odlišení – pošlete děkovný dopis či email, ve kterém je znovu utvrdíte v tom, že o pracovní pozici máte velký zájem, ve dvou či třech stručných bodech shrňte svoje přínosy pro firmu a nakonec uveďte, že v případě potřeby jste připraveni například vypracovat případovou studii nebo jinak dokázat, že jste pro firmu ta pravá osoba.

 

Tip číslo 5 - Nechejte si otevřené dveře do budoucna

Během pohovoru prodejte vše, co umíte, i když to přímo nesouvisí s konkrétní pozicí, o kterou se ucházíte. Pokud zanecháte pozitivní dojem a firma si vás nakonec nevybere, může se stát, že za pár měsíců budou obsazovat další podobnou pozici nebo pozici s jinou náplní práce, o které jste se na pohovoru zmínili, že s ní máte určité zkušenosti. Pro personalisty tak není nic jednoduššího, než si vás vyhledat v databázi a pozvat na další pracovní pohovor. Když už jste udělali dříve dobrý dojem, může být tentokráte získání nové pozice několikanásobně snazší. A také nezapomeňte, že štěstí přeje připraveným a naučte se na pohovor otázky a odpovědi, se kterými se u pohovoru nejčastěji setkáte. Budete si pak mnohem více jistější v odpovědích.